10 essentiële features die elke goede zakelijke website zou moeten hebben

2016

Cherry helpt, adviseert en denkt graag met u mee. Daarom hebben we hier een lijstje gemaakt van de 10 belangrijkste dingen die u moet weten van een nieuwe website. Welke elementen zijn essentieel en welke onderdelen zijn minder van belang.

Het allereerste wat u moet hebben is een goede en prettig leesbare ‘URL’. Het moet leesbaar zijn, goede spelling en natuurlijk slaan op uw business. Wij kunnen met u meekijken welke domeinnamen er nog beschikbaar zijn en wat het handigst is om aan te schaffen.

Wanneer je de domeinregistratie eenmaal geregeld hebt (of de domeinnaamverhuizing, dit kunnen wij vóór u regelen), dan is het tijd om de website te gaan maken en een aantal beslissingen te nemen! Hier staan 10 must-haves beschreven voor een up-to-date website, zodat je website aantrekkelijk is, zo gebruiksvriendelijk mogelijk is en u zoveel mogelijk aan uw merk bouwt.

1. Een logische ‘roadmap’

Een website moet er natuurlijk esthetisch aantrekkelijk uit zien, maar nog belangrijker is het dat de website gebruiksvriendelijk, nuttig en doeltreffend is. Het is handig om van te voren uit te denken hoe je zou willen dat de website werkt. Het is belangrijk enerzijds voor de gebruiksvriendelijkheid van de eindgebruiker en anderzijds voor de zoekmachine-optimalisatie. Google beschouwt namelijk de content en de structuur van een site belangrijk voor de ranking van de zoekresultaten. Designers gebruiken ook wel de term ‘wireframing’. Een website zou intuïtief logisch moeten navigeren.

2. Cruciale bedrijfsinformatie

Wanneer je een nieuwe website bouwt, moet je niet alleen denken aan het mooie design of een leuke ‘look & feel’, maar denk vooral ook goed na welke basis-elementen belangrijk zijn voor jou, welke je nodig hebt voor jouw bedrijf en die dus in het oog moeten springen. De website van een restaurant bijvoorbeeld, kan allerlei leuke links bevatten of heel veel afbeeldingen, maar de basispagina’s zoals het menu, de contactinformatie en routebeschrijvingen zijn minstens zo belangrijk. Hou teksten leesbaar, dat wil zeggen, niet te lang en goede alinea-indeling. Bezoekers, zeker sommige vluchtige bezoekers van een website, moeten binnen een mum van tijd kunnen scannen of ze op de juiste website zijn beland en of jij de juist informatie, diensten of services voor ze biedt. Beknoptheid kan juist heel krachtig zijn.

Elke business of branche kent zijn eigen vereisten. Zoals genoemd is het menu voor een restaurant noodzakelijk en zo is voor een webshop productafbeeldingen heel belangrijk. Als je in een branche zit waarbij klantvriendelijkheid belangrijk is, plaats dan bijvoorbeeld recensies of reviews op je website.

3. Contactinformatie

Eén belangrijk element die duidelijk zichtbaar moet zijn op je website is de bedrijfsinformatie met de contactgegevens. Makkelijk contact op kunnen nemen is erg belangrijk voor een eindgebruiker. Het levert frustratie op als dit niet mogelijk is en bovendien verhoogt het je betrouwbaarheid. Je kunt er bovendien zelf voor kiezen welke vorm van contact je wilt sturen: wil je graag dat klanten jou bellen omdat je niet continu je inbox vol hebben zitten met binnenstromende emails? Of heb je liever dat mensen jou mailen, zodat je het kan lezen op een door jou gekozen moment? Dit is uiteraard aan jou. Ook kan er gekozen worden voor een contactformulier.

Daarnaast is het een mooie mogelijkheid om van de contact informatie meteen een ‘call to action’ te maken, door het telefoonnummer en het emailadres aanklikbaar te maken op de website. Op deze manier maak je het gehele proces zo simpel mogelijk voor de eindgebruiker.

Tot slot, gebruik geen reguliere webmail maar een bedrijfsemail-adres, dit ziet er professioneler uit. Een naam@bedrijfsnaam.nl krijgt u er standaard van ons bij in het responsive pakket wanneer u een responsive website door ons laat maken.

4. Duidelijke navigatie

Zoals een kaart minder gebruiksvriendelijk is zonder legenda, zo is een website niet gebruiksvriendelijk als er geen goede navigatie in verwerkt is. U zult uw website dus op een logische manier moeten opbouwen, of wij doen dit voor u. Hierbij moet gedacht worden aan logische namen voor verschillende pagina’s op de website. De informatie moet uitnodigen om verder te lezen en door te klikken op uw website.

Als u bezig bent uw navigatie strategie uit te stippelen, dan moet u de ‘call to action’ in uw achterhoofd houden. Wat wilt u precies dat uw klanten zien op uw site? En belangrijker nog: wat wilt u dat uw klanten gaan doen na het raadplegen van informatie op uw site? Wilt u dat ze contact met u opnemen, of wilt u dat zij direct aankopen gaan doen? Zorg er dan voor dat u contactmogelijkheden laagdrempelig maakt en bestellingen plaatsen inzichtelijk. Maak uw eigen doelen voor u zelf duidelijk en maak deze vervolgens ook zichtbaar op uw website.

5. Beveiliging

Als u ook online wilt (gaan) verkopen, is het van belang om even stil te staan bij de beveiliging. Dit kan bijvoorbeeld met een SSL certificate. Dit certificaat codeert de communicatie tussen u en uw klanten, zoals persoonlijke gevoelige informatie (bijvoorbeeld credit card nummers), zodat uw klanten gerust gesteld zijn deze informatie op een veilige manier bij u achter te kunnen laten.

6. Social media-integratie

Er zijn ontzettend veel verschillende social media-platforms. Denk aan: Twitter, Facebook, LinkedIn, Tumblr, YouTube, Pinterest, Google+, Instagram en Foursquare. Dit is een uitgelezen kans voor u als bedrijf om uw aanwezigheid te promoten. Deze promotie kun je dan weer presenteren op je website, op deze manier bouw je aan je marketing.

Bovendien helpt het integreren van deze sociale platforms ook weer je SEO, merkbeleving en het bereiken van je doelgroep op het aanboren van een nieuwe doelgroep. Er is alleen één belangrijke tip bij geboden: deze social media komen het beste tot hun recht als u ze ook daadwerkelijk bijhoudt! Op deze manier blijft u top-of-mind en houdt u uw bezoekers betrokken.

7. Een mobielvriendelijke versie

Inmiddels is mobiel internetgebruik wijdverspreid. En dit zal alleen maar meer worden. Sterker nog, het jaar 2015 is het jaar dat mobiel internetgebruik het gebruik van internet op de computer gaat overstijgen. Bovendien wordt voor het uitvoeren van één taak tegenwoordig vaak meerdere apparaten gebruikt. Zo wordt er ‘even’ iets opgezocht via een smartphone, researcht men iets uitgebreider op een tablet, en wordt een aankoop uiteindelijk gedaan op een computer. Het is dus belangrijk om mobielvriendelijk te zijn, zodat u te allen tijde, op elk apparaat, op elk moment goed zichtbaar bent en gebruiksvriendelijk bent voor uw potentiële klanten.

Er zijn twee routes om uw website mobielvriendelijk te maken. U kunt uw huidige (meestal klassieke, statische) website behouden en daarnaast een mobiele website nemen, deze is perfect geschikt voor alle varianten smartphones. De mobiele website heeft een aparte domeinnaam (m.uwsite.nl) en is herkenbaar aan de typische gebruiksvriendelijke knoppen.

De tweede optie is om voor het totaalpakket van een responsive website te gaan. Dit betekent dat u een volledig nieuwe website krijgt, die voortaan perfect zichtbaar is op ieder apparaat, ongeacht computer, tablet of mobiel. Responsive betekent namelijk dat de content automatisch meeschaalt met het apparaat waarop deze bekeken wordt. Kijk gauw op de pagina’s mobiele website en responsive website op onze website, voor meer informatie hierover.

8. FAQ

Mensen hebben vragen. Zoals u vragen voor ons heeft, zo heeft ook uw klant vragen aan u. Het is daarom prettig voor bezoekers, dat ze direct met hun vragen bij u terecht kunnen. Je kunt de meest gestelde vragen die binnenkomen via uw contactformulier of email, in één lijst verzamelen en deze publiceren op uw website, met duidelijke antwoorden erbij. Op de lange termijn scheelt dit u uiteindelijk tijd en bovendien is het een mooi visitekaartje omdat u met uw klanten meedenkt.

9. Goede hosting

De hosting van je website moet gewoon goed geregeld zijn. Niets zo frustrerend als een mooie website die klaar staat om live te gaan, terwijl je hem niet de lucht in kan laten gaan of draaiende kan houden. Cherry heeft er daarom voor gekozen om een all-in pakket aan te bieden: de websites die wij maken, hosten we ook zelf. Zo is voor u alles goed geregeld, en bovendien heeft u dan voortaan ook één aanspreekpunt, voor zowel al uw website-vragen, hostingvragen als backups en updates. Bovendien is goed geregelde hosting ook weer goed voor je SEO.

10. Hier is wat je moet weten over de elementen die je niet nodig hebt op je website

Een aantal elementen zijn juist niet goed om op je website te tonen, omdat dit de gebruiksvriendelijkheid of de zoekmachine-optimalisatie niet ten goede komt. De volgende onderdelen werken namelijk niet prettig op alle apparaten:

  • Muziek
  • Flash
  • Alles wat automatisch begint af te spelen, of het nu muziek is of een video
  • Pas op dat je geen irrelevante of te breedvoerige informatie of media plaatst; dit kan zorgen voor een langzamere laadtijd van de website

Bron

Teddie
Contact