5 Tips voor een betere vindbaarheid

2016

Het is het toverwoord anno 2016; vindbaarheid.

En dan hebben we het over online hoog scoren in zoekmachines. Hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, des te groter de kans op een succesvolle website. 5 tips om gevonden te worden op het internet.

Denk als een bezoeker van jouw website

Op jouw website moeten de woorden staan, waarnaar mogelijke klanten op zoek zijn. Doe dat bij voorkeur in spreektaal en niet alleen in steekwoorden. Zorg ervoor dat de woorden die je gebruikt aansluiten bij jouw product of dienst. Gebruik niet alleen maar algemene zoektermen, maar kijk in welke niche nog kansen liggen qua woorden. Zo is er meer kans dat je gevonden wordt.

Link door

Zorg ervoor dat op elke webpagina van jouw website minstens één link naar een andere pagina op jouw website staat. Losse, op zichzelf staande pagina’s zijn moeilijker te vinden.

Gebruik headings

Maak passende ‘headings’ voor de teksten op jouw webpagina’s en maak de titels op elke pagina interessant en relevant. Door het gebruik van headings is het voor zoekmachines gemakkelijker het onderwerp van de webpagina te bepalen. Voorkom dat je op elke pagina hetzelfde vermeldt, zoals bijvoorbeeld ‘mijnbedrijf’. Vermijd tevens headings als ‘Welkom op mijn website’. De kopjes moeten inhoudelijk passen bij de tekst. Plaats ook sub-headings voor de nodige navigatiestructuur.

Flash is no go

Vermijd het gebruik van dynamische- of animatietechnologieën als Flash en Javascript voor de navigatie op jouw website. Zulke technologieën kunnen de werking van jouw site op andere plaatsen versterken, maar zijn niet geschikt om te navigeren. Flash is sowieso een no go. Flash websites worden gestraft door Google. Zo worden deze niet meer in de zoekresultaten op mobiele devices getoond.

Navigatiestructuur

Maak het navigatie menu beknopt en zorg ervoor dat het geen abstracte invulling heeft zoals jargon-taal. Anders kunnen zowel de gebruiker als de zoekmachine je website niet lekker doorlopen. Het gebeurt nog te vaak dat een menustructuur een onlogische hiërarchie of onduidelijke indeling bevat. Bovendien kunnen de URL’s zelf ook voor verwarring zorgen. En hebben de gebruikers en Google op voorhand geen idee waar deze pagina over gaat.

Teddie
Contact