De kracht van Google Mijn Bedrijf

Google mijn bedrijf is een tool die geschikt is voor elke onderneming. Door Google Mijn Bedrijf te gebruiken zet je een onderneming in jouw regio letterlijk op de kaart. Wanneer je op Google Maps kijkt dan zie je in bijna elke straat wel één of meerdere bedrijfsnamen staan, dit komt door Google mijn bedrijf. Maar dit is niet het enige voordeel, de informatie wordt namelijk gekoppeld aan de zoekresultaten van Google’s zoekmachine zelf. Zoek je bijvoorbeeld naar een fietsenmaker, dan staan er suggesties voor fietsenmakers bij jou in de buurt. Maar hoe registreer ik mijn bedrijf en welke voordelen kan ik eruit halen?

Wat is Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf, of ook wel Google My Business is een gebruiksvriendelijke, gratis tool dat ondersteund bij het zichtbaar maken van een onderneming op Google. Door bedrijfsinformatie door te geven aan Google wordt het zoeken naar een onderneming voor gebruikers makkelijker. Ook het verkrijgen van informatie over een onderneming wordt makkelijker. Via Google mijn bedrijf komen ondernemingen op Google Maps te staan, maar ook in de zoekresultaten. Het kan gebeuren dat jullie onderneming bij suggesties voor bedrijven wordt geplaatst wanneer iemand opzoek is naar een bedrijf in een bepaalde branche. Bijvoorbeeld bij het zoeken van “webdesign bureau Amsterdam” staat Cherry communicatie (voorheen Bureau Feith) als een suggestie. Op basis van gegevens die Google verzameld vanuit Google mijn Bedrijf kan er een match worden gemaakt voor bepaalde zoektermen. De positie van de module staat direct onder de bedrijven die adverteren, maar boven de organische zoekresultaten, een gunstige positie dus.

Naast dat een bedrijf kan verschijnen als een suggestie is er ook een module voor gebruikers die specifiek zoeken op een bedrijfsnaam. In deze module is alle praktische informatie voor bezoekers en klanten in één oogopslag zichtbaar. Zie hieronder voor de informatie die wordt getoond van Google Mijn Bedrijf.

Foto’s
Via de module kunnen foto’s worden toegevoegd, waarvan 1 foto als uitgelichte afbeelding toont. Na het klikken op de uitgelichte foto komt de gebruiker bij een galerij uit.

Een aantal knoppen
Voor een snelle navigatie naar een aantal pagina’s staan er knoppen onder de bedrijfsnaam. Het gaat om de knop “Website”, die naar de website van de onderneming gaat en de knoppen “Route” & “Opslaan”, dit heeft met Google Maps te maken. De knoppen zijn voor het bekijken van een Route beschrijving en het opslaan van het Adres in Google Maps. Voor restaurants en hotels is er de optie voor een “Reserveren” knop waar gebruikers direct via Google kunnen reserveren.

Adres
De module toont het adres van een onderneming duidelijk en dit is makkelijk aanpasbaar via Google mijn Bedrijf bij het wisselen van locatie.

Openingstijden
De openingstijden zijn direct zichtbaar onder het adres, hiermee kan worden aangegeven welke dagen en welke tijden een onderneming open is. Ook dit kan gemakkelijk vanuit Google mijn Bedrijf worden aangepast bij wijzigingen in openingstijden. Het is overigens ook mogelijk om op specifieke data de openingstijden te wijzigen. Denk hierbij aan dat een bedrijf is gesloten op 25 en 26 december.

Vragen en Antwoord
Gebruikers die zoeken naar een onderneming kunnen in de module direct vragen stellen, dit kan de onderneming beantwoorden en eventueel weergeven in de module voor de andere gebruikers die dezelfde informatie zoeken.

Recensies
Betrouwbaarheid is belangrijk, de recensie module is een directe indicatie voor gebruikers of een onderneming goed wordt beoordeeld of niet. Door middel van sterren en ook uitgeschreven reviews kunnen mensen snel een indicatie krijgen over hoe een onderneming wordt beoordeeld.

Een beschrijving over jullie bedrijf
Een kort maar krachtige beschrijving kan al snel voor gebruikers duidelijk maken of het bedrijf dat in de module staat geschikt is voor dat wat ze zoeken, of in ieder geval kan het interesse wekken.

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf

Er valt genoeg voordeel uit Google mijn bedrijf te halen. Het is niet alleen een vooruitgang voor alle bestaande klanten, maar het levert ook potentiële nieuwe klanten op. Dit komt door de volgende redenen.

  1. Betere resultaten in Google Search
    Omdat Google meer informatie over een onderneming heeft, hecht Google er meer waarde aan. Dit kan zorgen voor een betere positie in de Google zoekresultaten. Daarnaast zijn natuurlijk de modules in bepaalde zoekresultaten verschijnen die werken als goede aandachtstrekkers.
  2. Reviews
    Een belangrijk onderdeel van Google Mijn Bedrijf zijn de reviews. Het kan een factor spelen in het overhalen van potentiële klanten om een website te bezoeken en het straalt bovendien betrouwbaarheid en kwaliteit uit. Goede reviews worden natuurlijk geassocieerd met een goede service of kwalitatieve producten. Niet alleen (potentiële) klanten waarderen een positieve beoordeling, Google waardeert het ook. Hoe hoger je rating via reviews is, hoe meer dit bijdraagt aan een hogere positie in Google’s ranking. Daarnaast valt je bedrijf ook meer op in organische zoekresultaten met reviews. Door middel van rich snippets kunnen review ratings in de zoekresultaten getoond worden.
  3. Gelijk meer informatie
    In de “Featured content” module, ook wel de module die te zien is wanneer een bedrijf direct via hun naam wordt gezocht bevat veel informatie. Wanneer er op jullie bedrijf wordt gezocht kan er gelijk contact worden opgenomen, Google weergeeft een telefoonnummer, adres en een knop naar de website. Zonder extra acties van een gebruiker kan er direct contact worden opgenomen met het bedrijf. Een mooie extra optie is dat er door middel van openingstijden een bedrijf kan aangeven wanneer er direct contact mogelijk is gedurende de dag.
  4. Een impressie achterlaten
    Via Google mijn bedrijf kan je zelf een afbeelding kiezen die als uitgelichte afbeelding wordt getoond. Dit werkt als een goede aandachtstrekker voor je bedrijf. Daarnaast kan je een sfeerimpressie achterlaten met de achterliggende galerij pagina.

Hoe kan Google Mijn Bedrijf worden ingesteld?

Een bedrijf registreren voor Google mijn bedrijf kan via Google zelf. Na het registreren van jullie bedrijf moet dit worden geverifieerd door middel van een code. De code wordt per post verstuurd, meestal duurt dit 1 tot 2 weken. In sommige gevallen is een verificatie per telefoontje, sms, e-mail of Google Search Console mogelijk. Na de verificatie sta je nu geregistreerd als beheerder van het Bedrijf. In de admin omgeving van Google mijn bedrijf kan alles worden toegevoegd en aangepast.

Genoeg redenen om gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf. Naast SEO voordelen, optimaliseer je ook de service richting (potentiële) klanten. Het is handig om gelijk te starten met het verzamelen van reviews via Google, dit heeft invloed op hoeveel waarde Google aan jullie hecht. Het is dus zeker de moeite waard om jullie bedrijf aan te melden.

Sam van den Houten.

Sam is developer bij Cherry communicatie. Begonnen als stagiair en nu volledig onderdeel van het team. Sam komt iedere dag met de trein vanuit het verre Nijkerk naar Amsterdam Noord om Cherry communicatie te versterken. Veel reizen dus. Gelukkig zijn verre reizen niks nieuws voor Sam, hij heeft in zowel 2018 en 2019 Midden-Amerika opgezocht met zijn veel te grote backpack. Buiten het beklimmen van vulkanen en lange vluchten om, vindt hij het ook leuk om te fotograferen en eindeloos series te kijken.