Google’s algoritme: do’s & don’ts

2017

Om een hoge positie in Google te bemachtigen, dient je website aan heel wat eisen te voldoen.

De baas, die deze eisen opstelt, is Google zelf. Helaas onthult Google de gedetailleerde keys to success niet wat het erg lastig kan maken als je zelf niet thuis bent in de SEO-wereld. Websites worden beoordeeld aan de hand van Google’s algoritme en haar zogeheten Google-bots. Hoe zorg je nou dat je niet ten onder gaat aan de straffen die de Google-bots uitdelen voor sommige acties? Wij brengen je op de hoogte van de voornaamste do’s and don’ts van verschillende algoritme updates.

Panda GooglePanda Update

Deze update werd in 2011 geïntroduceerd door het hoofd van Google’s web spam team Matt Cutts. Deze update focust zich voornamelijk op websites met weinig tekst, duplicate content, en lage kwaliteit teksten. Enorm veel websites waren getroffen door Panda.

 

 

Do’s

  • Plaats relevante content voor bezoekers, niet voor zoekmachines.
  • Google haat ‘dunne’ content, dus zorg voor genoeg tekst.
  • Update je website regelmatig, zodat Google vaak naar je pagina zult terugkomen.
  • Plaats relevante links naar individuele pagina’s en artikelen.

Don’ts

  • Kopieer geen content van andere websites.
  • Plaats geen irrelevante of slecht geschreven content.
  • Schrijf geen te korte teksten..
  • Gebruik kernwoorden niet vaker dan nodig.

Top heavy update

De Top Heavy update werd ingevoerd in 2012. De update verschilt van andere updates. Waar meeste updates focussen op de content van een website, focust Top Heavy op de lay-out van een pagina. Het doel van de update was om het aantal websites met veel advertenties ‘boven de vouw’ te verlagen. Dit zou de gebruiksvriendelijkheid verbeteren, aangezien het moeilijk is om content te vinden met veel afleiding eromheen.

Do’s

  • Verklein het aantal advertenties naar max. 2 per pagina.
  • Plaats advertenties op lege plaatsen en niet waar content hoort.
  • Zorg dat belangrijke  content meteen zichtbaar is.

Don’ts

  • Plaats niet teveel advertenties ‘boven de vouw’.
  • Plaats niet te grote advertenties: tekst is belangrijker.

Penquin Update

Niet lang na de Panda en Top Heavy Update wilde Google alle internet marketeers straffen die gebruik maakten van black-hat SEO. Google focuste zich voornamelijk op webpagina’s met over-geoptimaliseerde content en links naar irrelevante bronnen.

Do’s

  • Verwijder uitgaande links die niet irrelevant zijn voor je website.
  • Verwijder irrelevante links naar je website (mogelijk via Google Disavow Tool).
  • De titels en kopjes moeten variëren en niet altijd hetzelfde kernwoord bezitten.

Don’ts

  • Plaats geen link naar een website die al heel veel links bezit.
  • Koop geen inkomende links.
  • Kopieer geen tekst van andere websites.
  • Herhaal niet te vaak hetzelfde kernwoord.

Pirate Update GooglePirate update

In 2012 werd Google beschuldigd dat ze niet genoeg zouden doen tegen illegale downloads. Het gevolg van deze beschuldiging was het invoeren van de Pirate Update. De update bestraft websites die zich niet aan de auteurswet houden.

 

 

Do’s

  • Wanneer je een webshop bezit: voeg je producten ook aan de Google Shopping Feed toe. De kans bestaat dat deze straks gebruikt gaat worden in de knowledge graph.
  • Wanneer je verwijst naar streaming video’s, zorg dat je altijd naar officiële kanalen verwijst.

Don’ts

  • Vermijd links naar illegale streaming of torrent websites.
  • Vermijd content omtrent streamen, torrents of illegaal downloaden op je website.

Payday Loan Update

Tijdens zomer 2013 kondigde Google de Payday Loan update aan. Deze update is gebaseerd op spamgevoelige zoektermen. Payday Loan focust zich op websites die duizenden links ontvangen in een korte tijd. Deze websites bereiken onnatuurlijk al gauw een erg hoge positie in de zoekresultaten.

Do’s

  • Gebruik originele en hoge kwaliteit content.
  • Houd titels en beschrijvingen zo natuurlijk mogelijk.

Don’ts

  • Optimaliseer spam-gevoelige termen, zoals casino, porno, Viagra, etc.
  • Gebruik geen spam methoden, zoals gekochte links, gehackte sites, neppe Google+ interacties en reviews.
  • Gebruik niet te veel kernwoorden. Zorg dat kernwoorddichtheid tussen 2-3 procent is.

Hummingbird Update

Net voor de 15e verjaardag van Google werd de Hummingbird Update geïntroduceerd. Dit was de grootste update in het algoritme sinds 2001. Hummingbird beoordeelt een website op zijn relevantie en probeert het onderwerp van de pagina te definiëren. Het doel was om zoekopdrachten beter te kunnen linken aan locaties.

Do’s

  • Zorg voor autoriteit binnen een vakgebied. Laat zien dat je de juiste kennis bezit.
  • Lokaal is de ‘key to success’. Link je gegevens aan Google+ en Facebook.
  • Google indexeert individuele pagina’s, dus zorg dat elke pagina geïndexeerd is.
  • Context is king, zorg voor genoeg relaterende kernwoorden en synoniemen.

Don’ts

  • Focus niet alleen op één kernwoord. Google bekijkt de gehele content.
  • Optimaliseer niet één individuele pagina, maar focus je op meerdere.

 

Teddie
Contact