Het belang van User-generated content

User-generated content (UGC) is een belangrijke tool voor bedrijven om aan hoogwaardige content te komen. Vooral bij een grote aankoop kan UGC een grote rol spelen. Ongemerkt maak je er misschien zelf ook wel gebruik van, of produceer je UGC. 

Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe smartphone is het vaak zo dat je meerdere modellen gaat vergelijken om erachter te komen welk model het beste bij jou past. Dit doe je door naar technische specificaties te kijken, maar waarschijnlijk ook naar de ervaringen van huidige gebruikers. Wanneer een telefoon door gebruikers bijvoorbeeld afgekraakt wordt op social media of er veel slechte reviews krijgt is de kans groot dat je voor een ander model zult kiezen. Hieraan zie je gelijk al hoe groot de invloed van UGC kan zijn. Het kan je bedrijf of product maken of breken. We vertellen je in deze blog daarom wat UGC is, wat de voordelen ervan zijn, en hoe je het kunt gebruiken. 

Wat is user-generated content? 

User-generated content betekent letterlijk: door de gebruiker gegenereerde inhoud. Deze inhoud betreft over het algemeen informatie over producten en diensten van een bedrijf of over het bedrijf zelf. Enkele voorbeelden van UGC zijn: 

  • Klantbeoordelingen; 
  • Foto’s en video’s van klanten die het product gebruiken; 
  • Reacties, vragen en ervaringen; 
  • Blog artikelen; 
  • Video’s met informatie over het product 

Wat kan UGC voor jouw bedrijf betekenen? 

UGC kan veel positieve effecten hebben voor jouw bedrijf. Allereerst is het natuurlijk ideaal voor jou als bedrijf dat er informatie over jouw product wordt verspreid, zonder dat jij hier zelf ook maar iets voor hoeft te doen! UGC kan dan ook worden gezien als digitale mond-tot-mond reclame. Andere voordelen van UGC zijn onder meer: 

  • De ervaringen zijn van echte mensen: Doordat de content niet door jouw bedrijf is gemaakt maar door jouw klanten, zien andere gebruikers dit als geloofwaardiger. Klanten hechten tijdens het koopproces namelijk veel waarde aan beoordelingen en ervaringen van anderen; 
  • Klantenbinding en identificering: Zodra iemand iets over jouw product deelt is de kans groot dat ze een sterkere band met jouw product krijgen. Op deze manier krijgen zij het gevoel dat ze echt iets toe kunnen voegen; 
  • Merkbekendheid/groter bereik: Doordat klanten jouw producten online delen krijg jij automatisch meer bereik en naamsbekendheid; 
  • SEO boost: Elke keer als er een beoordeling of content over jouw product wordt geplaatst ziet Google dit als een update van de inhoud. Dit kan ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten komt. UGC geeft je dus een SEO boost! 

Hoe stimuleer ik mijn klanten om UGC te creëren? 

De hoeveelheid UGC die over jouw product geproduceerd wordt heb je niet zelf in de hand. Uiteraard krijgen grote bedrijven veel meer UGC dan bijvoorbeeld start-ups of het MKB. Daarom is het verstandig om je klanten te stimuleren om UGC te produceren. Hier zijn veel verschillende voorbeelden voor te bedenken. Zo kun je bijvoorbeeld een winactie organiseren voor mensen die een review van jouw product op social media plaatsen, of kun je 10% korting geven op hun volgende aankoop als ze hun ervaringen delen. Je ‘beloont’ mensen als het ware voor de content die ze produceren. Een win-win situatie dus! 

Jouw bedrijf online laten groeien? Neem contact met ons op! 

Wanneer je jouw bedrijf online wilt laten groeien is Cherry de aangewezen partij om mee samen te werken. Onze online marketingspecialisten hebben alle kennis en ervaring in huis om jouw bedrijf verder te helpen. Door middel van persoonlijk contact en adviezen op maat gaan we graag voor je aan de slag. Neem direct contact met ons op!