Voordelen van een meertalige website

Het hebben van een meertalige website kan voor veel bedrijven een toegevoegde waarde hebben. Door middel van een meertalige website kun je meer mensen aanspreken, en daarmee hopelijk ook de omzet. Dit is natuurlijk wat kort door de bocht. Daarom vertellen we je in deze blog wat precies de voordelen van een meertalige website zijn en wat ze jou op kunnen leveren. 

Heb ik een meertalige website nodig? 

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of jouw bedrijf wel een meertalige website nodig hebt. Dit hangt af van de grootte van je bedrijf en je website. Tevens is de doelgroep erg belangrijk. Wanneer je een lokale ondernemer bent die vooral veel klanten in de regio heeft is het hebben van een meertalige website niet erg zinvol. Echter heb je wellicht groeiplannen en wil je de internationale markten bestormen. Een meertalige website zorgt er vanzelfsprekend dat je makkelijk meer mensen kunt aanspreken en daarmee je doelgroep dus kunt vergroten. Ook wanneer je enkel in Nederland actief bent is het hebben van een meertalige website geen overbodige luxe. De tijden dat iedereen in Nederland de Nederlandse taal beheerst zijn al een tijdje voorbij. Zeker met het toenemende aantal expats kan bijvoorbeeld een Engelse website een absolute meerwaarde zijn. 

De belangrijkste voordelen van een meertalige website 

We weten inmiddels dat het hebben van een meertalige website een aantal grote voordelen kan hebben. Daarom hebben we de belangrijkste voor je op een rijtje gezet: 

  1. Je bereikt een grotere doelgroep

Een voor de hand liggend voordeel is dat je met een meertalige website meer mensen in een taal aanspreekt die ze beheersen. Hierdoor kom je als bedrijf betrouwbaarder en persoonlijker over, terwijl ook de gebruiksvriendelijkheid van je website een boost krijgt. 

  2. Je bent beter zichtbaar in de zoekmachines

Meertalige websites zijn makkelijker zichtbaar in de zoekmachines. Omdat je meerdere opties voor talen aanbiedt is zijn er meer zoektermen die matchen met de content op jouw website. 

  3. Jouw content is makkelijker te verspreiden

Er is weinig betere reclame voor een website dan dat bezoekers jouw content gaan verspreiden, bijvoorbeeld op social media. Omdat je je content in meerdere talen aanbiedt zal het ook in meerdere geografische gebieden gedeeld worden. Hierdoor komen mensen in aanraking met jouw content en/of website die dat anders nooit zouden komen. 

  4. Het is goed voor de conversie

Zoals eerder in deze blog aangestipt kom je als bedrijf betrouwbaarder en persoonlijker over wanneer je mensen aan kunt spreken in hun moedertaal of een taal die ze goed beheersen (zoals Engels voor veel mensen). Dit komt ook je conversies ten goede. Omdat je betrouwbaarheid uitstraalt zullen bezoekers eerder geneigd zijn om bij jou te kopen dat bij een concurrent. 

Een meertalige website maken, hoe doe ik dat? 

De makkelijkste en goedkoopste optie om een meertalige website te realiseren is om de plugin van Google Translate te installeren op je website. Deze is zelfs gratis. Met behulp van deze plugin wordt je content automatisch in een andere taal weergegeven, zodat anderstalige bezoekers direct begrijpen waar je website over gaat. Deze optie wordt echter niet gezien als geschikt. De kwaliteit van Google Translate laat namelijk nog wat te wensen over. Tevens telt vertaalde content door een plugin niet mee als ‘nieuwe’ content, en heeft het dus ook weinig effect op je ranking in de zoekmachines en je SEO scores. 

Het is daarom aan te raden om een meertalige website te laten realiseren door een professionele partij. Bij Cherry Communicatie ben je daarom aan het juiste adres. Wij bouwen jouw website aan de hand van een op maat gemaakt template en kunnen dit in meerdere talen doen. 

Meer informatie? Neem contact met ons op! 

Wil je meer informatie over de voordelen van een meertalige website of wil je een nieuwe (meertalige) website laten bouwen? Neem dan contact op met Cherry Communicatie! Wij kijken graag samen met jou naar wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Ons team staat voor je klaar!