De QR-code als marketinginstrument, hoe zet je hem in?

Helaas hebben we er in de afgelopen 2 jaar allemaal wel mee te maken gehad: de QR-code. Hierdoor wordt de QR-code geassocieerd met negativiteit en een vervelende periode die hopelijk snel achter ons ligt. Echter, heeft de QR-code in deze 2 jaar wel een heuse comeback gemaakt. Hij was een beetje vergeten, maar ook steeds meer bedrijven en marketeers zijn erachter gekomen dat de QR-code erg handig is. Hiernaast is het makkelijk te gebruiken, en zijn mensen er inmiddels aan gewend. In deze blog vertellen we je graag meer over de comeback van de QR-code en hoe jij deze kunt inzetten.

Wat is een QR-code en hoe kun je er een gebruiken?

Waarschijnlijk hoeven we niemand meer uit te leggen wat een QR-code is, maar in de basis is het een tool om snel informatie te kunnen verschaffen. Dit kennen we bijvoorbeeld ook van het Corona Toegangsbewijs. Dit gebeurt meestal via een smartphone. Hierdoor lijkt het erop alsof de QR-code relatief nieuw is, maar niets is minder waar. De QR-code is namelijk ontwikkeld in 1994 in Japan. In deze tijd waren er uiteraard nog geen smartphones en hadden QR-codes ook niet dezelfde werking. Pas rond 2010 kwam de QR-code op in de vorm zoals we die nu kennen en werd het steeds meer gebruikt. Toch bleef een echt grote doorbraak uit. Dit had een aantal redenen. Zo moest je bijvoorbeeld eerst een aparte app downloaden om überhaupt een QR-code te kunnen scannen. Vandaag de dag kan dit gemakkelijk met de camera van je smartphone. Ook waren in deze jaren veel websites nog niet geoptimaliseerd voor smartphones, terwijl dat anno 2022 cruciaal is om goed te blijven scoren in de zoekmachine rankings. Door onder meer deze redenen werd de QR-code nooit op grote schaal gebruikt tot de afgelopen jaren.

Hoe de QR-code aan populariteit won

Vandaag de dag is de QR-code overal. Niet in de laatste plaats door Corona, maar ook marketeers weten steeds beter hoe ze de QR-code in kunnen zetten. Dit zien we dan ook steeds vaker gebeuren. In vergelijking met een aantal jaar geleden is de QR-code ook veel breder inzetbaar. Zo kun je hem niet alleen meer gebruiken om een URL te openen, maar ook om te betalen, coupons in te wisselen, en klantenkaarten te verzilveren.

Dat de QR-code vandaag de dag populair is heeft ook te maken met een aantal technologische ontwikkelingen. Zo hebben nog meer mensen een smartphone, en zijn de camera’s op deze smartphones van hogere kwaliteit. Tevens beschikt vrijwel iedereen over toegang tot snel mobiel internet en zijn websites geoptimaliseerd voor mobiele devices. Het is dus wel duidelijk dat de QR-code vandaag de dag volledig is ingeburgerd.

Wat zijn de voordelen van de QR-code als marketinginstrument?

Het grootste voordeel van een QR-code als marketinginstrument is dat je offline kanalen en uitingen meetbaar kunt maken. Wanneer je een QR-code toevoegt aan een huis aan huis blad, advertentie in een tijdschrift, of zelfs een poster in een bus- of tramhalte kun je precies zien hoe vaak de code gescand is. Dit levert waardevolle informatie op en je ziet in een oogopslag of je campagne aanslaat of niet.

Hiernaast kun je met een QR-code makkelijker de verbinding maken tussen online en offline. Wanneer iemand offline een code scant kun je die persoon uiteraard naar je website, webshop, social-media kanaal, etc. leiden. Dit levert meer online verkeer op en je kunt deze mensen vervolgens re-targeten.

Als laatste is het belangrijk om te vermelden dat het gebruik van een QR-code als marketinginstrument een middel is en geen doel op zich. Zoals beschreven in deze blog kan het je helpen om meer verkeer naar jouw kanalen te krijgen, informatie te verspreiden, en data kunt verzamelen.

Meer informatie? Neem contact op!

Wil je meer informatie over hoe je QR-codes kunt inzetten als marketinginstrument of heb je interesse in een marketingcampagne op maat? Neem dan contact met ons op! Onze specialisten kijken graag samen met jou naar wat Cherry voor jouw bedrijf kan betekenen.