SEO Trends voor 2016

2016

Om een hoge positie te kunnen bemachtigen in Google, is het handig om op de hoogte te zijn van de opkomende SEO trends. Verschillende SEO-experts hebben de trends voor 2016 geïntroduceerd, waarvan we de belangrijkste hier voor je opsommen. Zo maak je je website waterdicht en ben je sneller verzekerd van een sterke positie in de zoekresultaten van Google.

HTTPS: het web dient veiliger te worden

Google heeft afgelopen jaar aangekondigd dat het web veiliger moet worden. Https is de beveiligde versie van http. Het dient als communicatieprotocol tussen de webbrowser en webserver. Het versleutelt alle gegevens op de pagina waardoor de gegevens niet te achterhalen zijn door, bijvoorbeeld, hackers. Websites die nog geen gebruik maken van https dienen daar snel verandering in te brengen.

YouTube en Twitter: belangrijker voor SEO

Dit jaar zullen YouTube en Twitter meetellen voor SEO. De afgelopen maanden zijn tweets en YouTube video’s meerdere keren verschenen in de zoekresultaten van Google. In 2016 zal dit alleen maar meer worden. Dit komt door twee factoren: de deal tussen Google en Twitter én de verwachting dat YouTube dit jaar ’s wereld grootste zoekmachine zal worden. Een tip is dus om je SEO-kernwoorden ook in tweets en video’s te gebruiken.

Voice Search en long-tail zoekwoorden: we zoeken vaker in hele zinnen

Steeds meer mensen zoeken tegenwoordig via Voice Search. Google constateerde dat 55% van de mensen onder de 18 en 41% van volwassenen Voice Search dagelijks gebruikt. Een gevolg van de ingesproken zoekopdrachten is dat er steeds vaker wordt gezocht a.d.h.v. volledige zinnen, oftewel long-tail zoekwoorden. Bijvoorbeeld, je bent in Amsterdam en zoekt een restaurantje in de buurt: ‘waar is het dichtstbijzijnde restaurant?’. Zorg dus dat je je website zowel optimaliseert op short-tail als long-tail zoekwoorden.

Personalisatie en lokalisering: gebruiksvriendelijkheid staat centraal

Google heeft zich de afgelopen jaren erg gefocust op gebruiksvriendelijkheid. Ook dit jaar staat gebruiksvriendelijkheid weer op nummer 1 en dat zal het nog wel een tijdje blijven. Om de zoektocht zo aangenaam mogelijk te maken, helpt Google de zoeker alvast een stukje op weg. Google linkt namelijk de zoekopdracht aan het punt waar je je op dat moment bevindt. Dus als je opnieuw zoekt naar een restaurantje in de buurt en je bevindt je op dat moment in Amsterdam, dan toont Google de restaurants in de buurt van Amsterdam. Het is daarom belangrijk dat je Google zoveel mogelijk informatie geeft over waar jouw bedrijf zich bevindt. Meld je daarom aan bij Google Maps en de Google bedrijfspagina.

Semantische markeringen en JSON-LD: scoren op relevantie

Google wordt steeds strenger op het controleren van de relevantie van een pagina. Ook dit is weer gelinkt aan gebruiksvriendelijkheid, want Google wil ervoor zorgen dat de zoekresultaten perfect matchen aan de zoekopdracht. Daarom is het belangrijk dat Google weet waar jouw website over gaat, zodat Google deze kan categoriseren. Semantische markeringen helpen hierbij. Ze communiceren de definitie van de pagina naar de browser, zodat Google de pagina gemakkelijker kan beoordelen op relevantie. Een webpagina bestaat uit stukjes code. Eerder adviseerde Google om microdata te gebruiken voor het structureren van deze stukjes code, maar de nieuwste trend luidt dat websites JSON-LD dienen te gebruiken voor de structurering. Waar de microdata tussen de tekst moeten worden geplaatst, kan JSON-LD worden geplaatst als een individueel stukje tekst.

Dit waren de meest belangrijke SEO-trends volgens Google. Hiernaast blijft Google herhalen dat content altijd king is, dat gebruiksvriendelijkheid the key is, en dat het belangrijk is om je te blijven focussen op quality. 

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO?

Teddie
Contact