Social Media de beste dagen en tijden om te posten

Social Media: de beste dagen en tijden om te posten

Als ondernemer ben je altijd bezig om te connecten met je (potentiële) klanten. Hierbij speelt social media een grote rol. Het kan nog best een klus zijn om je social media kanalen goed bij te houden. Zowel te veel als te weinig posten kan gevolgen hebben voor de betrokkenheid van je klanten. De meest gebruikelijke momenten om te uploaden zijn vaak de momenten wanneer mensen zich vervelen of wanneer ze moe zijn op werk of school. Lees hieronder handige weetjes over het uploaden van berichten op social media.

Facebook

Er zijn ongeveer anderhalf miljoen actieve Facebook-gebruikers. Hiermee is Facebook het meest populaire kanaal ter wereld. 86% van alle posts worden doordeweeks geplaatst. Op donderdag en vrijdagmiddag zijn gebruikers het meest betrokken met posts.

  • Hoeveel posts moet ik plaatsen om mijn vrienden/volgers betrokken genoeg te houden bij mijn kanaal? 3 posts per dag.
  • Wat zijn de beste dagen om te posten? Woensdag, donderdag en vrijdag.
  • Wat zijn de beste tijden om te posten? Tussen 13:00-16:00u. Om 13:00u heb je kans op de meeste shares en om 15:00u op de meeste click-throughs.
  • En wat zijn de slechtste tijden? Na 20:00u op welke dag dan ook.
  • Hoeveel hashtags dien ik te gebruiken? 1-2 hashtags zorgt voor 600 interacties per post, 3-5 hashtags zorgt voor 400 interacties per post en 6-10 hashtags zorgt voor 300 interacties per post.

Twitter

Wereldwijd zijn er meer dan 300 miljoen actieve Twitteraars. Deze gebruikers tweeten het liefst tijdens school- of werkuren. Op Twitter wordt er onderscheid gemaakt tussen B2B en B2C wanneer het gaat over dagen/tijden dat je het beste kunt posten.

  • Hoeveel tweets moet ik plaatsen om mijn volgers betrokken genoeg te houden bij mijn kanaal? 5 tweets per dag.
  • Wat zijn de beste dagen om te tweeten? Voor B2B geldt: maandag t/m vrijdag. Voor B2C geldt: woensdag, zaterdag en zondag.
  • Wat zijn de beste tijden om te tweeten? Tussen 12:00-18:00u. Om 12:00u of 18:00u heb je kans op de meeste click-throughs. Om 17:00u heb je kans op de meeste retweets.
  • En wat zijn de slechtste tijden? Na 20:00u op welke dag dan ook.
  • Hoeveel hashtags dien ik te gebruiken? Tweets met hashtags krijgen dubbel zoveel engagement. Wanneer je in ieder geval 1 hashtag gebruikt, verhoogt het aantal retweets met 55%.

Google Plus

Hoeveel posts moet ik plaatsen om mijn vrienden/volgers betrokken genoeg te houden bij mijn kanaal? 3 posts per dag.

  • Wat zijn de beste dagen om te posten? Maandag t/m donderdag.
  • Wat zijn de beste tijden om te posten? Tussen 9:00u en 11:00u.
  • En wat zijn de slechtste tijden om te posten? Vroege ochtenden en late avonden.
  • Dien ik hashtags te gebruiken? Ja, hashtags vergroten het bereik van je bericht.

LinkedIn

Bijna 100 miljoen mensen wereldwijd zijn actief op LinkedIn. Dit kanaal is erg gericht op de zakelijke wereld. Gebruikers linken met collega’s en vergroten op deze manier hun connecties.

  • Hoeveel posts moet ik plaatsen om mijn vrienden/volgers betrokken genoeg te houden bij mijn kanaal? 1-2 posts per dag.
  • Wat zijn de beste dagen om te posten? Dinsdag t/m donderdag.
  • Wat zijn de beste tijden om te posten? Tussen 10:00u en 18:00u.
  • En wat zijn de slechtste tijden om te posten? Op maandag en vrijdag.

Pinterest

73 miljoen gebruikers zijn actief op Pinterest. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt voor het delen van interesses en het opdoen van inspiratie.

  • Hoeveel posts moet ik plaatsen om mijn vrienden/volgers betrokken genoeg te houden bij mijn kanaal? 5 posts per dag.
  • Wat zijn de beste dagen om te posten? Zaterdagmorgen. En anders maandag t/m vrijdag.
  • Wat zijn de beste tijden om te posten? Zaterdagmorgen. Voor maandag t/m vrijdag geldt tussen 20:0023:00u. Pinterest piekt om 21:00u.
  • En wat zijn de slechtste tijden om te posten? Tijdens werkuren.

Heb je een blog? Dan krijg je de meeste engagement wanneer je een blog post op maandag t/m donderdag tussen 8:00-13:00u (lokale tijd van je lezers). Aan de hand van deze richtlijnen haal je het optimale uit je social media kanalen. Je zal je doelgroep sneller bereiken en je vrienden/volgers geïnteresseerd houden.

Ernst Erik Wolzak.

Ernst Erik is grafisch vormgever, webdesigner, developer en Scrum Master binnen Cherry Communicatie. Hij heeft gestudeerd aan het Grafisch Lyceum Amsterdam en op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht waar hij zijn Master of Arts heeft behaald. Het creëren van gebruiksvriendelijke oplossingen in combinatie met een goed ontworpen website is waar zijn passie ligt. Maar naast zijn werk doet hij ook nog veel aan webdesign, maar ook aan fotograferen en sporten. Verder is hij sinds kort vader geworden van een mooie dochter dus hier komt zijn passie voor fotografie mooi van pas. Ben je op zoek naar een nieuw website ontwerp, neem dan contact op.
Circle bg