Bloggen

Wanneer is een blog goed?

Bloggen, bloggen, bloggen!

Het lijkt het toverwoord om meer bereik en zichtbaarheid te creëren. Maar de blog is geen wondermiddel en kan ook behoorlijk zinloos zijn of zelfs averechts werken. De webmasters van Cherry Communicatie geven bij elke nieuwe website persoonlijk advies aan de klant over het nut van een blog. Hierbij alvast de absolute do’s & dont’s.

Niet zomaar blogs publiceren om maar zichtbaarheid te creëren

Of wel, ga niet blogs publiceren om maar zichtbaarheid te creëren, maar geef de websitebezoekers een reden om vast te stellen dat jouw bedrijf, product of dienstverlening het antwoord is op hun zoektocht. Je uitgangspunt om te beginnen met bloggen moet daarom zijn om je lezers te overtuigen. Definieer bij iedere blog daarom opnieuw de doelgroep en ga gericht te werk.

Goede uitgangspunten daarbij zijn:

  • Hoe maak ik iets wat mensen willen delen?
  • Hoe word ik onthouden?
  • Hoe kan ik laten zien hoe goed ik ben?

Bloggen

De gouden regels voor waardevolle content

De titels van je posts zijn net zo belangrijk als de inhoud van de blog. Want als de kop niet prikkelend is dan wordt de inhoudt sowieso niet gelezen. Denk dus niet alleen heel goed na over het onderwerp van een blog, maar geef het een titel die tegemoet komt aan een behoefte die (potentiële) lezers niet kunnen negeren. Stel bijvoorbeeld een vraag zoals: Waarom investeren in een nieuwe website? Of refereer naar iets wat lezers graag zouden willen, zoals: De beste…., Alles wat je wilt weten over…, 5 manieren om meer/minder…, Hoe….

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Tot slot. Je hoeft echt niet dagelijks of zelfs wekelijks een blog te produceren. Bloggen kost ook gewoon veel tijd. Temeer daar je ook moet participeer in reacties die volgen en je in geval van verwijzing naar je blog via social media kanalen telkens de introtekst moet customizen. Enige regelmaat is echter wel aan te raden omdat dit aangeeft dat je actief bent en blijft. Eén keer in de zoveel tijd iets publiceren geeft het verkeerde signaal af; namelijk dat er geen continuïteit in je bedrijfsvoering zit.

Doel is een blog te gebruiken als social marketing- en personal branding tool

  • Beter worden gevonden via zoekmachines
  • Specifieke doelgroepen bereiken
  • Expertise claimen
  • Traffic genereren naar de website
  • Leads creëren

Sam van den Houten.

Sam is developer bij Cherry communicatie. Begonnen als stagiair en nu volledig onderdeel van het team. Sam komt iedere dag met de trein vanuit het verre Nijkerk naar Amsterdam Noord om Cherry communicatie te versterken. Veel reizen dus. Gelukkig zijn verre reizen niks nieuws voor Sam, hij heeft in zowel 2018 en 2019 Midden-Amerika opgezocht met zijn veel te grote backpack. Buiten het beklimmen van vulkanen en lange vluchten om, vindt hij het ook leuk om te fotograferen en eindeloos series te kijken.
Circle bg