Zo pakt je website jouw doelgroep in

Als ondernemer is het altijd een uitdaging om je doelgroep in te pakken.

Er zijn tegenwoordig enorm veel soortgelijke bedrijven wat het lastig maakt om als uniek te worden gezien. Daarom hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet om te zorgen dat je website conversie verhogend werkt.

Doelgroep website

‘’Wist je dat… De eerste indruk op een website binnen 50 milliseconden wordt gemaakt? Daarna besluit de bezoeker binnen 3 seconden of hij/zij verder wilt kijken op de website.’’

Elke website heeft een doel. Het is de bedoeling dat het design van de website is gericht op jouw doel: informeren, leads genereren of sales genereren. Wil je mensen aansporen om jouw product of service af te nemen? Richt de aandacht dan volledig op een call-to-action. Wil je je doelgroep slechts informeren? Zorg dan dat de juiste content centraal staat. Met andere woorden: elimineer afleidingen op je website en richt ze op jouw doel.

‘’Feit: Wanneer bezoekers het idee hebben dat ze worden afgeleid, zorgt dit ervoor dat de informatie in het korte-termijn geheugen komt en de intensiteit wordt verlaagd.’’

Om te beginnen dien je ervoor te zorgen dat de volgende dingen in één blik duidelijk zijn: Wie ben je? Wat doe je? Waarom jij? Als je daarnaast ervoor zorgt dat er geen afleidingen plaatsvinden op je pagina, dan heb je het grootste deel al bereikt. Bezoekers zullen je opslaan in hun lange termijn geheugen.

Zodra je een goede eerste indruk hebt achtergelaten, is het natuurlijk de bedoeling om het doel van de website te bereiken. Focus hiervoor liever op conversion-centered design in plaats van user-centered design. Doe het werk voor de bezoeker: lever waar hij/zij naar zoekt. Een groot onderdeel hiervan is om de bezoeker niet al te veel keus te geven. Keuze-moe is één van de voornaamste redenen dat bezoekers afhaken op een website. Installeer dus niet tientallen knoppen of links, maar hou het bij een paar. Een grote button in het midden van de pagina zorgt bijvoorbeeld voor veel clicks omdat je bezoekers daarmee heel duidelijk de weg wijst.

Een aantal quick-wins

Er zijn altijd een aantal ‘trucjes’ die bij iedere doelgroep goed werken

  • Geef bezoekers een trip wire. Dit is een lage drempel die voor een verdere aankoop zorgt. Bijvoorbeeld: vraag een gratis offerte aan of ontvang een gratis sample bij uw eerste aankoop. Mensen zullen daarna het gevoel hebben ‘voor wat hoort wat’ en zullen sneller overgaan tot het afnemen van een product of service.
  • Geef schaarste aan. Wanneer bezoekers het idee hebben dat er schaarste is, hebben ze de neiging om op te schieten. Dit kan in verschillende vormen. Bijvoorbeeld: nog maar 20 minuten tot de actie afloopt of nog maar 2 exemplaren op voorraad!
  • Noteer het aantal likes, shares of reviews. Bezoekers krijgen meer vertrouwen wanneer ze zien dat anderen jouw product of service aanbevelen.
  • Hou bezoekers op de hoogte van het proces. Mensen hebben altijd de drang om te weten waar ze zich bevinden tijdens een proces. Zo ook tijdens het afronden van een bestelling. Geef dus altijd de stappen tot voltooiing aan.

Conclusie: richt je op het doel van je website en help je bezoekers met het vinden de antwoorden op hun vragen. Zo is je website conversie verhogend ingericht en worden consumenten eerder klanten.

Ernst Erik Wolzak.

Ernst Erik is grafisch vormgever, webdesigner, developer en Scrum Master binnen Cherry Communicatie. Hij heeft gestudeerd aan het Grafisch Lyceum Amsterdam en op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht waar hij zijn Master of Arts heeft behaald. Het creëren van gebruiksvriendelijke oplossingen in combinatie met een goed ontworpen website is waar zijn passie ligt. Maar naast zijn werk doet hij ook nog veel aan webdesign, maar ook aan fotograferen en sporten. Verder is hij sinds kort vader geworden van een mooie dochter dus hier komt zijn passie voor fotografie mooi van pas. Ben je op zoek naar een nieuw website ontwerp, neem dan contact op.