De voor- en nadelen van pop-ups op je website 

Veel webbouwers en marketeers hebben een haat-liefde verhouding met pop-ups. Pop-ups zijn namelijk een grote irritatie van veel websitebezoekers. We kennen het allemaal wel. Je typt de url in, drukt op enter en je bent op de website. Nog voordat je op zoek kunt naar de info die je nodig hebt komt er een pop-up in beeld die je eerst weg moet klikken. 

Dat veel mensen zich irriteren aan pop-ups betekent echter niet dat je ze niet mag gebruiken. In sommige gevallen kunnen ze ook heel effectief zijn. Wij geven je in deze blog daarom tips over hoe en wanneer je pop-ups het beste kunt gebruiken. 

Timing van je pop-ups 

Johan Cruijff zei ooit: “Je moet er op het juiste moment zijn. Ben je er niet, ben je te vroeg of te laat.” Precies hetzelfde geldt voor pop-ups. Je verliest de meeste websitebezoekers in de eerste paar seconden. Een veel gemaakte fout is dan ook om in de eerste paar seconden waarin iemand op een website zit direct een pop-up te tonen. Je kunt er beter voor kiezen om bezoekers te vangen via een zogenaamde ‘Exit Intent Pop-up’. Met deze optie kies je ervoor om pas een pop-up te laten zien als iemand je website wilt verlaten. 

Als iemand langer op je website is, kun je er wel voor kiezen om iemand na een x aantal seconden of minuten een pop-up te laten zien. De meeste mensen vinden het veel minder irritant om een pop-up te zien nadat ze al een tijdje aan het lezen zijn, dan wanneer ze net op een website komen. 

Welke soorten pop-ups zijn er? 

We kunnen pop-ups eigenlijk verdelen in 2 verschillende soorten. De standaard pop-up en zogenoemde ‘magnets’. De standaard pop-up is vaak groot en moet je eerst wegklikken voordat je verder kunt navigeren. Een magnet is een kleine pop-up die vaak boven of onderin een hoek van een pagina getoond wordt. Op deze manier ziet de bezoeker iets bewegen in zijn of haar ooghoek, maar dit hindert niet bij het lezen. 

Denk aan de bezoekerservaring 

Onze belangrijkste tip met betrekking tot pop-ups is om aan de bezoeker van de website te blijven denken. Bijvoorbeeld de laatste Google update heeft wederom aangetoond hoe belangrijk Google gebruiksgemak vindt. Het in beeld brengen van een grote pop-up levert daar in de meeste gevallen geen positieve bijdrage aan. Ga daarom goed na wat het doel van je pop-up is, en of het het echt waard is om te tonen. 

Meer informatie? Neem contact op! 

Wil je meer informatie over het gebruik van pop-ups of andere website gerelateerde tools? Neem dan contact met ons op! Ons team van specialisten staat voor je klaar en helpt je graag verder!