Instellen van mail op Windows Apple iPhone Android

Instellen e-mail op windows, OSX, iOS en Android

Instellen e-mail op een computer, tablet of smartphone kan soms wat lastig zijn. Wat moet je doen met de gegevens die wij jou sturen om je e-mail goed in te kunnen stellen? Als je e-mailhosting hebt bij ons en wij beheren jouw domeinnaam dan hoef je bij onze nieuwe webhosting alleen simpel weg je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord in te vullen. De rest gaat allemaal automatisch.

Heb je de domeinnaam in eigen beheer, maar de e-mailhosting bij ons staan dan zul je, nadat wij jouw website hebben overgezet een aantal instellingen moeten wijzigen. Hier onderleggen we uit welke instellingen veranderen en hoe je deze kan instellen.

Instellen e-mail in Outlook 2016 Windows 10.

Voor het instellen van Outlook 2016 op Windows 10 met onze auto-discovery optie dien je de volgende stappen te nemen:

  1. Open Outlook en klik op “bestand” links bovenin.
  2. Klik vervolgens 2 keer op “accountinstellingen”.
  3. In het volgende scherm, klik je op “nieuw”.
  4. Vul als volgt de volgende gegevens in:
    • Je naam.
    • e-mailadres.
    • Wachtwoord (deze heb je van ons gekregen of is hetzelfde gebleven als je oude wachtwoord).
  5. Klik op “Volgende”.
  6. De instellingen worden nu automatisch goed ingesteld door de auto-discovery optie op onze mailserver.
  7. Je kunt nu e-mails verzenden en ontvangen.

Mocht het automatisch instellen zoals hierboven staat niet werken, dan kun je de volgende stappen nemen:

  1. Volg stap 1 t/m 3 van de stappen die hierboven staan beschreven.
  2. Vervolgens klik je op “Handmatige instelling of extra servertypen”.
  3. Klik op “POP of IMAP”.
  4. Vul als volgt de volgende gegevens in:
    • Je naam.
    • e-mailadres.
    • Kies voor ‘IMAP’.
    • De servernaam (deze heb je dan van ons gekregen).
    • Gebruikersnaam (dit is je e-mailadres).
    • Wachtwoord (deze heb je van ons gekregen of is hetzelfde gebleven als je oude wachtwoord).
  5. Klik daarna op ‘meer instellingen’.
  6. Klik op het tabblad ‘server voor uitgaande e-mail’.
  7. Zet het vinkje voor ‘Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist’ aan.
  8. Klik dan op het tabblad ‘geavanceerd’.
  9. Verander poortnummer bij inkomende e-mail in ‘993’ en kies voor een ‘SSL-verbinding’ in het dropdown menu.
  10. Verander poortnummer bij uitgaande e-mail in ‘465’ en kies voor een ‘SSL-verbinding’ in het dropdown menu.
  11. Klik hierna op ‘OK’.
  12. Klik als laatste op ‘volgende’.
  13. Je e-mailaccount is nu geconfigureerd.

Instellen e-mail in Mail op je Mac.

In het paneel ‘Serverinstellingen’ in het voorkeurenvenster van Mail kun je de instellingen wijzigen voor de inkomende en uitgaande (SMTP) e-mailservers van jouw account. Om dit te doen dien je de onderstaande stappen te volgen.

Ga in de app Mail op je Mac links bovenin je scherm naar ‘Mail’ -> ‘Voorkeuren’, en klik vervolgens op ‘Accounts’ en daarna op ‘Serverinstellingen’ om deze voorkeuren te wijzigen. Opmerking: Welke instellingen je ziet, hangt af van je type account.

Instellingen voor server voor inkomende e-mail.

Gebruikersnaam: Hier voer je je gebruikersnaam voor de e-mailserver in (meestal je e-mailadres)
Wachtwoord: Hier voer je je wachtwoord voor de e-mailserver in (als je het wachtwoord niet meer weet dan kunnen wij deze resetten).
Hostnaam: Hier voer je de naam van de e-mailserver in (deze is door ons gestuurd).

Beheer verbindingsinstellingen automatisch:

  • Selecteer deze optie als je de instellingen voor je e-mailaccount in Mail, zoals bijvoorbeeld poortnummers en methoden voor identiteitscontrole, automatisch wilt laten beheren.
  • Als je deze optie uitschakelt, kun je het volgende opgeven volgens de aanwijzingen en gegevens die je van ons hebt ontvangen:
    • Poort (of Interne poort en Externe poort), Gebruik TLS/SSL: Hier voer je de poortnummers in voor het ontvangen van de e-mailberichten en geef je aan dat TLS/SSL moet worden gebruikt.
    • Identiteitscontrole: Hiermee geef je de methode voor identiteitscontrole op. Deze optie is alleen beschikbaar voor POP- en IMAP-accounts.

Geavanceerde IMAP- of Exchange-instellingen:

Deze instellingen kun je invoeren of wijzigen volgens de aanwijzingen die wij je hebben toegestuurd voor het instellen van je e-mailaccount:

  • Voorvoegsel IMAP-pad: Hier voer je de locatie van je postbussen op een IMAP-server in.
  • TLS-certificaat: Hoeft niet te worden ingevuld.
  • Sta onveilige identiteitscontrole toe: Voor e-mailaccounts die veilige identiteitscontrole niet ondersteunen, kan voor de verbinding met de e-mailserver een niet-versleutelde versie van je gebruikersnaam en wachtwoord worden gebruikt.

Instellingen voor server voor uitgaande e-mail (SMTP).

Deze instellingen kun je invoeren of wijzigen volgens de aanwijzingen die wij je hebben toegestuurd voor het instellen van je e-mailaccount:

Account: Hier voer je de account van de e-mailserver in. Deze heb je van ons ontvangen in de mail.

Om de instellingen voor de server voor uitgaande e-mail te wijzigen, klik je op het venstermenu en kies je ‘Wijzig SMTP-serverlijst’.

Gebruikersnaam: Hier voer je je gebruikersnaam voor de e-mailserver in (meestal je e-mailadres)
Wachtwoord: Hier voer je je wachtwoord voor de e-mailserver in (als je het wachtwoord niet meer weet dan kunnen wij deze resetten).
Hostnaam: Hier voer je de naam van de e-mailserver in (deze is door ons gestuurd).

Beheer verbindingsinstellingen automatisch:

  • Selecteer deze optie als je de instellingen voor je e-mailaccount in Mail, zoals poortnummers en methoden voor identiteitscontrole, automatisch wilt laten beheren.
  • Als je deze optie uitschakelt, kun je het volgende opgeven volgens de aanwijzingen en gegevens die je van ons hebt ontvangen:
    • Poort (of Interne poort en Externe poort), Gebruik TLS/SSL: Hier voer je de poortnummers in voor het ontvangen van de e-mailberichten en geef je aan dat TLS/SSL moet worden gebruikt.
    • Identiteitscontrole: Hiermee geef je de methode voor identiteitscontrole op. Deze optie is alleen beschikbaar voor POP- en IMAP-accounts.

 

Instellen e-mail op je iPad of iPhone.

Om de serverinstellingen van je mail toe te voegen of te wijzigen dien je de volgende stappen te volgen.

  1. Open de Instellingen app op je telefoon of iPad.
  2. Klik op “Wachtwoorden en accounts”.
  3. Klik vervolgens op “Nieuw account” onder de kop genaamd “Accounts”.
  4. Je krijgt een overzicht te zien van mogelijke mailservers zoals iCloud, Microsoft Exchange, etc. Klik helemaal onder op “Andere”.
  5. Klik op “Voeg e-mailaccount toe” onder de kop genaamd “MAIL”.
  6. Vul vervolgens de volgende gegevens in:
    • Vul je naam in.
    • Vul je e-mailadres in.
    • Vul je wachtwoord in.
    • Vul een voor jou herkenbare beschrijving in voor dit e-mail account.
  7. Klik dan rechtsboven op “Volgende”.
  8. Door onze auto-discovery optie op onze mailserver worden de velden op de nieuwe pagina automatisch ingevuld. Mocht dit niet het geval zijn volg dan de onderstaande stappen:
    1. Selecteer “IMAP”.
    2. Onder de kop genaamd “Server inkomende post” vul je de hostnaam, gebruikersnaam en wachtwoord in van je e-mail. Deze hebben we je toegestuurd
    3. Onder de kop genaamd “Server uitgaande post” vul je dezelfde gegevens in als de stap voor “Server inkomende post”.
  9. Klik rechtsboven op “volgende”.
  10. Klik rechtsboven op “Bewaar”.
  11. Het nieuwe toegevoegde e-mailadres is nu zichtbaar in het gedeelte van “wachtwoorden en accounts”.

Instellen e-mail op je Android telefoon of tablet.

Om de serverinstellingen van je mail toe te voegen of te wijzigen dien je de volgende stappen te volgen.

  1. Ga naar “Instellingen” op je telefoon of tablet.
  2. Klik op “Account & synchroniseren”.
  3. Klik op het “plus” icoontje.
  4. Klik dan in de lijst die je ziet op “Persoonlijke (IMAP)”.
  5. Vul je e-mailadres is en klik op “volgende”.
  6. Vul je wachtwoord in (bij een nieuw e-mailadres ontvang je een tijdelijk wachtwoord van ons) en klik op “volgende”.
  7. Je ziet nu 5 velden die je in moet vullen voor inkomende e-mails. Deze gegevens hebben we je toegestuurd.
    • Gebruikersnaam: e-mailadres van dit e-mailaccount
    • Wachtwoord: het wachtwoord van dit e-mailaccount
    • Server: mail.domeinnaam.nl (waar domeinnaam jouw domeinnaam ingevuld moet worden)
    • Poort: 993
    • Beveiligingstype: SSl/TLS
  8. Klik op “volgende”.
  9. Je ziet nu 5 velden die je moet invullen voor uitgaande e-mails.
    • SMTP-server: mail.domeinnaam.nl (waar domeinnaam jouw domeinnaam ingevuld moet worden)
    • Poort: 587
    • Beveiligingstype: TLS
    • Gebruikersnaam: e-mailadres van dit e-mailaccount
    • Wachtwoord: het wachtwoord van dit e-mailaccount
  10. Klik weer op “volgende”.
  11. Vanaf hier kun je nog wat extra optie instellen zoals controlefrequentie, etc. Hoe je deze instellingen instelt is geheel aan jezelf.