Huidige situatie.

Technisch zijn er de volgende wijzigingen: afbeeldingen, video’s en andere bestanden worden in steeds grotere bestandsformaat gedeeld in mail en op websites. Mail wordt nu standaard op de webserver opgeslagen voor gebruikersgemak en dat is logisch. Alleen zijn wij hier nooit direct op in gesprongen om dit te veranderen. Webhosting moet nu los gezien worden van e-mailhosting. Er zijn bedrijven die 30GB+ aan mail hebben opgeslagen op onze servers terwijl ze qua webhosting nog niet aan 0,5 GB komen. Daarnaast hebben wij kritisch gekeken naar de uren die wij spenderen aan service, support en technisch onderhoud per website, los van de kleine vraagstukken waar we dagelijks voor gebeld worden.

AVG, hackers en datalekken.

De verhouding is in de afgelopen jaren scheef gegroeid en wij hebben de keuze gemaakt om niet in te willen boeten op kwaliteit en service maar dit juist te verbeteren en te stroomlijnen. Het is voor ons geen optie om minder te updaten want dan worden websites gehackt met alle gevolgen van dien (wet meldplicht datalekken en AVG). Daar zitten u en wij niet op te wachten. Op het moment dat dit gebeurt moeten wij per direct handelen en alle andere zaken laten vallen. Voorkomen is in dit geval beter dan genezen en ook veel goedkoper.

Hoe het was.

Wij zijn in 2014 begonnen met het updaten van websites omdat het vaak gaat om beveiligingsupdates of kleine bugfixes. Zonder deze updates en fixes zou het risico op het hacken van uw website onaanvaardbaar hoog zijn. De websites (veelal gebouwd in WordPress) zijn in de jaren steeds complexer geworden met koppelingen, webshops en uitgebreidere mogelijkheden binnen de plugins, templates en WordPress zelf. De ontwikkelaars van de plugins zijn constant bezig met verbeteringen en uitbreidingen toe te voegen aan haar plugins. Door deze complexiteit en veelvoud aan plugins is de kans dat er een kink in de kabel komt ook groter geworden. Het heeft ervoor gezorgd dat wij ons dit jaar hebben gebogen over de houdbaarheid de huidige beheercontracten. Wij willen voorkomen dat we voor elke kleine wijziging aan websites en/of vraagstuk een uur of half uur moet doorberekenen. Dit brengt ook weer extra administratieve handelingen met zich mee.

Wat doen wij nu met het technische onderhoud.

Wij houden WordPress up-to-date, de template en alle core-plugins. Bovendien zorgen wij ervoor dat de websites naast deze updates nog steeds netjes draaien. Het kan wel eens voorkomen dat er een conflict ontstaat binnen de website waardoor de website alleen een wit scherm laat zien. Dit lossen we op door de grote updates eerst op een testlocatie te doen alvorens wij dit uitrollen naar onze klanten. Zelfs dan nog kan het zijn dat een onderdeel niet meer werkt. Binnen het onderhoudspakket wordt dit dan opgelost. Wij controleren na een update ronde en maken voor grote update-ronden ook eerst een back-up van de website.

Vervolgens zijn er constant ontwikkelingen gaande op server-niveau, met de wetgeving, met Google, Social media en meer. Google vindt het sinds kort bijvoorbeeld belangrijk dat websites sneller zijn, dit kan doorgevoerd worden op verschillende manieren. Dat zijn zaken die wij nu sporadisch doorvoeren maar graag willen meenemen in het technische onderhoud om de websites op alle vlakken te laten voldoen aan de eisen die Google aan websites stelt. Denk ook aan cookie-meldingen, caching, yoast seo, analytics, Google tag manager, Google search console en dit allemaal met elkaar koppelen etc.

De veranderingen.

Om die reden gaan wij de inhoud en prijzen veranderen van de beheercontracten: Voorheen zaten hosting en domein bij de prijs van het beheercontract in, dit wordt nu losgetrokken. Reden is dat we dan alles overzichtelijk houden op domein, webhosting, e-mailhosting, SSL (beveiliging certificaat) en technisch onderhoud per klant. Door de jaren heen verandert er zoveel dat het voor iedereen onduidelijk is hoe de vork in de steel zit, op deze manier hanteren wij vaste tarieven voor elk onderdeel en zijn er geen vreemde constructies. De kosten van een standaard SSL worden opgenomen in het technisch onderhoud. Verder hanteren wij als standaard dat domein, web- en email-hosting, SSL, technisch onderhoud en servicepakket verplicht worden. Dit om de kwaliteit te waarborgen en zorg te dragen voor hetgeen we opleveren.